پرسشها و پاسخ های بورسی


1-بورس چیست؟
بورس بازاری است که به صورت متشکل و رسمی فعالیت می کند.بورس دارای انواعی است که عبارتند از:
1-بورس اوراق بهادار 2-بورس کالا 3-بورس ارز 4- بورس اوراق مشتق

2-بورس اوراق بهادار چیست و چه وظایفی دارد؟
بورس اوراق بهادار بازاری متشکل و رسمی است که اوراق بهادار پذیرفته شده در آن بر اساس قوانین و مقررات خاصی بین خریداران و فروشندگان دادوستد می شود.وظیفه اصلی بورس اوراق بهادار فراهم آوردن بازاری شفاف(ارائه اطلاعات کامل برای خریداران و فروشندگان)برای دادوستد اوراق بهادار است.

3-خرید و فروش سهام در بورس به چه شکل انجام می شود؟
خرید و فروش سهام در بورس بوسیله کارگزاران و از طریق سیستم رایانه ای انجام می شود. به این ترتیب که کارگزاران به وکالت از سهامداران سفارشات خرید و فروش را وارد سیستم معاملات می کنند.معاملات در سیستم بر اساس روش حراج دو طرفه انجام میشود.یعنی نوبت های خرید بر اساس قیمت های بیشتر در هر لحظه و نوبت های فروش بر اساس کمترین قیمت در هر لحظه مرتب می شوند و هر زمان که بهترین قیمت خرید و بهترین قیمت فروش برابر شد معامله بر روی سهام انجام می شود.

4-کارگزار کیست؟
کارگزار شخصی حقوقی(شرکتی)است که خرید و فروش سهام توسط وی صورت می گیرد.مجوز کارگزاری به افرادی داده می شود که علاوه بر داشتن برخی ویزگیها از قبیل سوابق حرفه ای،قبولی در آزمون و امین بودن،مطابق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی میبایست شرایط عضویت در کانون کارگزاران،پذیرش در بورس اوراق بهادار و مجوز فعالیت در بورس را دارا باشند.

5-کد معاملاتی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟
دادو ستد در سیستم معاملات از طریق کد معاملاتی صورت می گیرد.کد معاملاتی،کد ثابتی است که از طریق آن سرمایه گذار در سیستم معاملات شناسایی می شود.این کد که بر اساس مشخصات فردی سرمایه گذار ایجاد شده است،متشکل از سه حرف اول نام خانوادگی فرد سرمایه گذار و یک عدد پنج رقمی است که به صورت اتوماتیک توسط سیستم رایانه ای مشخص می شود.لذا خرید و فروش اوراق بهادار مشروط به دریافت کد معاملاتی است که این امر از طریق کارگزار و با ارائه مستندات شناسایی سرمایه گذار نظیر شناسنامه و کد ملی امکان پذیر است.دریافت کد معاملاتی برای اشخاص حقوقی (شرکت ها)مستلزم ارائه اساسنامه و رزونامه رسمی شرکت است.

6-هزینه دادوستد سهام در بورس اوراق بهادار برای سهامدار به چه میزانی است؟
مبلغی که خریدار برای سفارشهای خرید می پردازد عبارت است از 4/0 درصد ارزش خرید بابت کارمزد کارگزار و 0/15 درصد ارزش خرید بابت کارمزد گسترش بورس است.برای سفارش های فروش،علاوه بر کارمزد کارگزار و کارمزد گسترش بورس،5/0 درصد از محل فروش بابت مالیات پرداخت می شود.حداقل کارمزد کارگزار 15،000 ریال و حداکثر آن 100 میلیون ریال میباشد. 

7-وجه حاصل از فروش سهام چه زمانی قابل وصول است؟
وجه حاصل از فروش سهام، سه روز کاری پس از انجام معامله قابل دریافت است.روزهای کاری، ایام هفته به جز روزهای پنج شنبه و تعطیلات رسمی می باشد.

8-چه زمانی برگه سهام خریداری شده به دست خریدار می رسد و از چه موقع قابل فروش است؟
گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام یک روز کاری پس از انجام معامله،در محل کارگزاری آماده تحویل به خریداران سهام است.فروش سهام خریداری شده نیزاز هنگام دریافت گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام امکان پذیر می باشد.

9-چرا قیمت سهام کاهش میابد؟
قیمت سهام هر لحظه و بر اثر تغییرات عرضه و تقاضای بازار قابل تغییر است.اگر تعداد فروشندگان یک سهم از تعداد خریداران آن بیشتر باشد،یعنی عرضه یک سهم برای فروش بیش از میزان تقاضای آن برای خرید باشد،قیمت آن سهم کاهش میابد و بر عکس.برای تشریح رفتاری که به تغییرات عرضه و تقاضا در بازار سهام می انجامد و سبب می شود برخی خواهان یا خریدار یک سهم شوند و برخی دیگر رویگردان یا فروشنده آن باشند.نظریه های مختلفی شکل گرفته است. برخی معتقدند اصلی ترین عامل شکل دهنده قیمت سهم شرکت،نظر سرمایه گذاران در مورد ارزش واقعی آن شرکت است.در این راستا،کاهش قیمت سهام می تواند در اثر عوامل درونی و برونی مختلفی اعم از امور مالی شرکت و مسایل کلان سیاسی و اقتصادی جهان،کشور و صنعتی باشد که شرکت در آن فعالیت می کند.همچنین،در اکثر مواقعی که شرکت ها به سهامداران سود پرداخت می کنند یا سرمایه شرکت را افزایش می دهند، قیمت سهام کاهش میابد و این کاهش قیمت کاملا طبیعی است.چرا که مثلا در زمان افزایش سرمایه،تعداد سهام افراد به همان میزان که سرمایه شرکت افزایش میابد زیاد می شود و افزایش تعداد سهام تا حدودی کاهش قیمت را جبران می کند.

10-مجمع عمومی چیست و انواع آن کدام است؟
مجمع عمومی شرکت سهامی،از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود.مقررات مربوط به حضور عده لازم برای تشکیل مجمع عمومی و آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات،در اساسنامه شرکت معین خواهد شد،مگر در مواردی که به موجب قانون تکلیف خاصی برای آن مقرر شده باشد.بر اساس قانون تجارت،مجامع عمومی شرکت های سهامی به ترتیب عبارتند از مجمع عمومی موسس،مجمع عمومی عادی،و مجمع عمومی فوق العاده.

11-مجمع عمومی موسس چه وظایفی بر عهده دارد؟
وظایف مجمع عمومی موسس به قرار زیر است:1-رسیدگی به گزارش موسسین و تصویب آن و نیز احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و تادیه مبالغ لازم.2-تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم،اصلاح آن.3-انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت.4-تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هر گونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.

12-اختیارات مجمع عمومی عادی سالیانه چیست و چه زمانی برگزار می شود؟
 مجمع عمومی عادی سالیانه برای رسیدگی به صورت های مالی شرکت،رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و تقسیم سود و اندوخته بین صاحبان سهام،سالی یک بار در زمانی که در اساسنامه پیشبینی شده است،تشکیل می شود.مجمع عمومی عادی با حضور حداقل بیش از نیمی از سهامدارانبه نسبت تعداد سهام رسمیت می یابد و تصمیمات همواره با اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.مهلت قانونی تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه طبق قانون تجارت حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت می باشد.دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار،سایت رسمی سازمان بورس یا سایت شرکت به عمل آید.فاصله بین نشر آگهی و تاریخ تشکیل مجمع حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز می باشد.   

13-مجمع عمومی فوق العاده چیست و چه زمانی برگزار می شود؟
موضوعات اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت،کاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شرکت فقط در مجمع عمومی فوق العاده قابل رسیدگی است.در مجمع عمومی فوق العاده دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند باید حاضر باشند و تصمیمات مجمع همواره با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود. 

14-افزایش سرمایه چیست؟
هر گاه شرکت برای توسعه فعالیت های خودبه منابع مالی جدید نیاز داشته باشد،با پیشنهاد هیئت مدیره،سهامداران شرکت افزایش سرمایه را در جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورد بررسی و رای گیری قرار می دهند تا سرمایه شرکت به میزان مورد نظر افزایش یابد.

15-روش های افزایش سرمایه کدام است؟
شرکت ها از سه روش می توانندسرمایه خود را افزایش دهند.الف)از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه در قالب سهام جایزه.ب)از محل آورده نقدی و مطالبات در قالب حق تقدم.ج)از محل صرف سهام. در روش اول شرکت سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به سهامداران می دهد و برای این کار نیازی به پرداخت وجه توسط سهامداران نمی باشد.در روش دوم،شرکت سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به ازای دریافت 1000 ریال برای هر حق تقدم(به قیمت اسمی سهم)به سهامداران می فروشد.در روش سوم با سلب حق تقدم سهامداران،سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار مورد پذیره نویسی کلیه متقاضیان قرار می گیرد.

16-در چه صورت افزایش سرمایه شرکت به سهامداران تعلق می گیرد؟
افزایش سرمایه به سهامداری تعلق می گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق العاده شرکت مبتنی بر افزایش سرمایه،مالک سهام شرکت باشد.

17-اوراق جدید ناشی از افزایش سرمایه شرکت را چگونه می توان دریافت کرد؟
برای اطلاع از نحوه دریافت اوراق جدید ناشی از افزایش سرمایه هر شرکت پذیرفته شده در بورس می توان با قسمت اطلاع رسانی تالار های معاملاتی و یا امور سهام شرکت مربوطه ارتباط برقرار کرد.

18-چه فرقی بین سهام سپرده و غیر سپرده وجود دارد؟
سهام سپرده شده در سیستم معاملاتی سازمان بورس قابل معاملات میباشد و برگه سهم آن توسط سازمان بورس چاپ شده است.اما سهام غیر سپرده در سازمان بورس قابل معامله نمی باشد و برگه سهم آن توسط شرکت مربوطه چاپ شده است.

19-برای سپرده کردن سهام چه باید کرد؟
برای سپرده کردن سهام غیر سپرده برگه سهم شرکت،به یکی از کارگزاران بورس در تالار های معاملاتی تحویل داده می شود تا پس از تحویل آن به سازمان بورس،برگه سهم شرکت باطل و برگه سهم سپرده شده توسط سازمان بورس چاپ و سپس تحویل کارگزار مربوطه شود.

20-سهام شناور آزاد شرکت ها به چه معنی است؟
منظور از سهام شناور آزاد مقدار سهمی است که انتظار می رود در آینده نزدیک قابل معامله باشد.یعنی در مالکیت دارندگانی است که آماده اند در صورت پیشنهاد قیمت مناسب از سوی خریداران آن را برای فروش ارائه دهند. 

21-پنجاه شرکت فعالتر بورس به چه معنا است؟
منظور از 50 شرکت فعالتر بورس شرکت هایی هستند که قدرت نقد شوندگی سهامشان نسب به سایر شرکت ها بیشتر باشد.به عبارت دیگر تقاضا برای سهام این شرکت ها از سایر شرکت های پذیرفته شده در بورس بیشتر است.

22-چگونه پنجاه شرکت فعالتر انتخاب می شوند؟
انتخاب پنجاه شرکت فعالتر بورس بر اساس شش معیار،در دوره های سه ماهه صورت می گیردکه همه این معیار ها در رابطه با میزان نقد شوندگی سهام است. این معیار ها عبارتند از:1-تعداد سهام معامله شده2 - ارزش سهام معامله شده 3-تعداد روز های معامله 4- دفعات معامله 5- میانگین تعداد سهام منتشر شده 6-میانگین ارزش جاری سهام شرکت

23-در چه شرایطی نماد یک شرکت توسط بورس متوقف می شود؟
در صورت وقوع هر یک از موارد زیر نماد شرکت متوقف می شود:1- هنگام برگزاری مجامع عمومی 2- تغییر محل شرکت 3-تعدیل 4EPS-افزایش سرمایه 5-تعیین اعضای هیئت مدیره 6- عدم ارائه اطلاعات شفاف به بورس.

24-درآمد هر سهم (EPS)چیست؟
درآمد هر سهم یا به اختصار
(EPS)،از تقسیم سود خالص شرکت پس از کسر مالیات،بر تعداد کل سهام شرکت محاسبه می شود.

25-P/E به چه معناست؟
معیاری است که درآمد سالانه یک سهم را با قیمت بازار مقایسه میکند و از تقسیم قیمت بازار به درآمد یک سهم( EPS)بدست می آید.

26-سود تقسیمی هر سهم( DPS) چیست؟
همه ساله شرکت ها بخشی از سود خالص را مطابق قانون (ذخیره قانونی) و بخشی را بر اساس نیاز شرکت نزد خود نگهداری می کنند و مابقی را بین سهامداران تقسیم می نمایند.بنابراین سود تقسیمی هر سهم از تقسیم کل سود قابل تقسیم به تعداد سهام شرکت بدست می آید.

27-سود شرکت ها چه زمانی پرداخت می شود؟
طبق قانون تجارت،در صورتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه،تقسیم سود تصویب شود،شرکت باید حداکثر ظرف 8 ماه از تاریخ تصویب،DPS را به سهامداران پرداخت کند.

28-برای اطلاع از نحوه در یافت سود نقدی هر سهم شرکت(DPS )،به کجا باید مراجعه کرد؟
برای اطلاع از مبلغ و نحوه دریافت دی پی اس هر شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار،می توان با واحد اطلاع رسانی تالارهای معاملاتی و یا با امور سهام شرکت مربوطه ارتباط برقرار کرد.


29-سود نقدی هر سهم شرکت به چه سهامداری تعلق می گیرد؟
سود هر سهم به سهامداری تعلق می گیرد که در تاریخ برگزاری مجمع سالیانه شرکت،مالک آن سهم باشد.

30-اندوخته قانونی چیست؟
هیئت مدیره هر شرکت مکلف است هر سال 5 درصد از سود خالص شرکت را با عنوان اندوخته ذخیره نماید.همین که اندوخته قانونی به 10 درصد کل سرمایه شرکت رسید،ذخیره کردن آن اختیارس است.

31-بازار اولیه چیست؟
بازرای است که در آن اوراق بهاداری که یک ناشر اعم از یک شرکت یا دولت به منظور تامین مالی خود برای اولین بار (برای عرضه به عموم)منتشر میکند،به فروش می رسد.

32-بازرا ثانویه چیست؟
در این بازار اوراق بهاداری که قبلا منتشر گردیده است و در دست دارندگان است مورد معامله قرار می گیرد.نمونه متشکل این بازار بورس اوراق بهادار است که از طریق کارگزاران این وظیفه انجام می گردد.

33- قیمت اسمی سهم یعنی چه؟
مبلغی است که هنگام چاپ و انتشار برگه سهام توسط شرکت بر روی آن نوشته شده می شود.این رقم مطابق ماده 29 قانون تجارت نباید از 10000 ریال بیشتر باشد اما به طور معمول در اغلب شرکت های پذیرفته شده در بورس این مبلغ 1000 ريال است.

34-قیمت بازار یعنی چه؟
قیمتی است که بر اساس آن سهم در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار می گیرد.

35-پرتفوی(سبد سهام بورس)چیست؟
شامل مجموعه ای از سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس می باشد.

36-دلیل استفاده از سبد سهام چیست؟
افراد به منظور کاهش ریسک به جای خرید سهم یک شرکت اقدام به خرید سهام شرکت های مختلف می نماید؛به عبارت دیگر نباید تمامی تخم مرغ ها را در یک ظرف قرار داد.

37-پذیره نویسی چیست؟
عبارت است از خرید اوراق بهادار از ناشر و یا نماینده او و پرداخت یا تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد.

38-سهام جایزه چیست؟
اگر شرکت برای افزایش سرمایه از محل سود انباشته و بدون دریافت هر گونه وجهی،سهام جدیدی صادر و به سهامداران ارائه نماید،به این نوع سهم،سهام جایزه گفته می شود.

39-سود انباشته چیست؟
شرکت های سهامی هر ساله در صورت برخورداری از سود درصدی از آن را به جای پرداخت به سهامداران،با اهداف مختلف در شرکت نگهداری می کنند که مجموعه این سود های نگهداری شده طی سالهای مختلف سود انباشته گفته می شود.این سود در حساب مستقلی نگهداری می شود.

40-بازارگردان کیست؟
شخص حقوقی است که به منظور حفظ تعادل عرضه و تقاضای سهام یک شرکت خاص و افزایش نقدشوندگی آن بر حسب شرایط بازار اقدام به خرید و فروش آن سهم مینماید. 

41-سهم چیست؟
سهم درصد معینی از مالکیت یک شرکت سهامی است.به عنوان مثال اگر سرمایه شرکتی یک میلیون ریال باشد با فرض اینکه این سرمایه به 10000 سهم هزار ریالی تقسیم شده باشد،فردی که 100 سهم این شرکت را در اختیار دارد مالکیت و مشارکت وی در سود و زیان به اندازه یک درصد کل شرکت خواهد بود.

42-ورقه سهم چیست؟
ورقه سهم سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی که صاحب آن در شرکت سهامی دارد و اطلاعات مهمی از قبیل نام شرکت،شماره ثبت،نام و مشخصات دارنده سهام و مبلغ اسمی سهم بر روی آن نوشته شده است.

43-شرکت سهامی چیست؟
شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به تعداد معینی سهم با ارزش مساوی تقسیم شده است.

44-شرکت سهامی بر چند تنوع است؟
شرکت های سهامی بر دو نوع سهامی عام و سهامی خاص تقسیم میشوند.شرکت سهامی عام شرکتی است که موسسان آن قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کند و شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن در موقع تاسیس،تئسط موسسات تامین شده است.

45-ترازنامه چیست؟
صورت حسابی است که وضعیت مالی یعنی دارائیها،بدهیها و سرمایه شرکت را در پایان دوره مالی نشان می دهد. 

46-صورت سود و زیان چیست؟
صورت حسابی است که خلاصه و نتیجه عملیات یک سال مالی شرکت یعنی درآمدها،هزینه ها،و سود (زیان)شرکت را نشان می دهد.

47-اوراق مشارکت چیست؟
اوراق بهاداری است که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار برای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح های سود آور تولیدی و خدماتی صادر می شود.

48-تفاوت اصلی اوراق مشارکت و سهام چیست؟
اوراق سهام نشان دهنده مالکیت دارنده آن در یک شرکت سهامی است.اما اوراق مشارکت نشان دهنده مبلغ معینی بدهی صادر کننده (وام گیرنده)به دارنده(وام دهنده)آن است.

49-حجم مبنا به چه معناست؟
حجم مبنا برای هر شرکت عبارت است از حداقل تعداد سهامی که باید در طول یک شبانه روز کاری معامله شود تا قیمت پایانی بتواند تغییر کند.

50-حجم مبنا برای هر سهم چگونه تعیین می شود؟
در حال حاضر حجم مبنا برای هر شرکت معادل 20 درصد از تعداد کل سهام منتشره شرکت تقسیم بر 250 روزکاری یعنی 0008/0تعداد کل سهام هر شرکت است.

51-آیا افراد حقیقی می توانند در بورس کالا خرید و فروش نمایند؟
آری.همانند بورس اوراق بهادار افراد حقیقی می توانند با گرفتن کد معاملاتی از کارگزاریها اقدام به خرید و فروش در بورس کالا کنند.

52-به طور کلی چند نوع اوراق مشارکت در ایران منتشر می شود؟
در حالت کلی سه نوع اوراق مشارکت منتشر میشود که شامل موارد زیر است:الف-اوراق مشارکت بانک مرکزی ب-اوراق مشارکت وزارت خانه ها و شرکت های دولتی ج-اوراق مشارکت شرکت های پذیرفته شده در بورس.

53-اوراق مشارکت بانک مرکزی چیست؟
اوراق مشارکتی است که به منظور اجرای سیاست های اقتصادی دولت توسط بانک مرکزی منتشر می شود و قابلیت بازخرید توسط بانک عامل را دارد.این دسته از اوراق در بورس اوراق بهادار قابل معامله نیست.

54-اوراق مشارکت وزارت خانه ها و شرکت های دولتی چیست؟
اوراق مشارکتی است که توسط وزارتخانه ها و شرکت های دولتی جهت تامین مالی پروژه های عمرانی منتشر می شود و قابلیت بازخرید توسط بانک عامل را دارد.این اوراق نیز در بورس معامله نمی شود.

55-اوراق مشارکت شرکت های پذیرفته شده در بورس چیست؟
اوراق مشارکتی است که به منظور تامین مالی توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارمنتشر می شود.این گونه اوراق در بورس اوراق بهادار قابل معامله است.

56-در حال حاضر کدامیک از شرکت های بورسی اوراق مشارکت منتشر کرده است؟
تنها شرکتی که تاکنون اقدام به انتشار اوراق مشارکت نموده شرکت ایران خودرو است.ضمنا این اوراق در بورس قابل معامله میباشد.  
 
57-قیمت خرید و فروش اوراق مشارکت پذیرفته شده در بورس چگونه تامین می شود؟ 
قیمت خرید و فروش اوراق مشارکت پذیرفته شده در بورس همانند سهام بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

58-بازار خارج از بورس چیست؟
بازاری غیر متشکل و فاقد  مکان فیزیکی است که در قالب شبکه ارتباطی الکترونیکی یا غیر الکترونیکی به مبادله اوراق می پردازد.معاملات در این بازار بر پایه مذاکره وتوافق صورت می گیرد.

59-منظور از تعدیل EPS چیست؟
مدیران شرکت ها در ابتدای سال مالی با توجه به چشم انداز فعالیت های شرکت،EPS معینی را پیشبینی و اعلام میکنند.اما در طی سال با توجه به روند فعالیت ممکن است تغییر و اصلاح در EPS اعلام شده ضروری به نظر رسد و بر اساس عملکرد شرکت EPS جدیدی اعلام شود.به این تغییر تعدیل EPS گفته می شود.

60-تفاوت سازمان بورس و شرکت بورس در چیست؟
سازمان بورس کلیه فعالیت هایی که در بازار سرمایه انجام می شود را تحت نظارت دارد و شرکت بورس زیر نظر سازمان بورس کلیه فعالیت های اجرایی مربوط به خرید و فروش اوراق بهادار را انجام میدهد.

61-چه حقوقی برای مالکان سهام متصور است؟
با مالکیت سهام، حقوقی به سهامداران اعطا می شود که به دو دسته حقوق مالی و غیر مالی تقسیم می شوند.حقوق مالی ناشی از مالکیت سهام به طور کلی بر دو نوع است:حق سهیم شدن در سود و حق سهیم شدن در دارایی شرکت.حقوق غیر مالی به طور کلی بر چهار نوع است:حق اطلاع،حق عضویت در شرکت،حق رای و حق انتقال سهام.

62-آیا اشخاص حقوقی امکان عضویت در هیات مدیره شرکت سهامی را دارند؟
اشخاص حقوقی را می توان  به مدیریت شرکت انتخاب کرد.در این صورت شخص حقوقی همان مسولیت های مدنی شخص حقیقی عضو هیئت مدیره را داشته و باید یک نفر را به نمایندگی دائمی خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی کند.

63-چه زمانی شرکت موظف است به اجبار سرمایه خود را کاهش دهد؟
اگر بر اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود،هیات مدیره مکلف است بلافاصله در مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقای شرکت ،مورد شور و رای واقع شود.هر گاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه خود کاهش دهد.

64-آیا به علت عدم اجرای تشریفات مربوط به طرز انتخاب مدیر عامل می توان اعمال و اقدامات او را در مقابل ثالث غیر معتبر دانست؟
خیر،کلیه اعمال و اقدامات مدیران و مدیر عامل شرکت در مقابل اشخاص ثالث نافذ و معتبر است.

65-در چه صورتی تقسیم سود و اندوخته بین صاحبان سهام جایز است؟
فقط پس از تصویب مجمع عمومی و در صورت وجود منافع،تقسیم 10 درصد سود ویژه سالانه بین صاحبان سهام الزامی است.

66-حداقل و حداکثر فاصله بین نشر دعوتنامه مجمع عمومی و تاریخ تشکیل آن چند روز است؟
حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز

67-در صورت پایان مدت ماموریت مدیران،تا زمان انتخاب مدیران جدید مسئولیت اداره شرکت با کیست؟
 مسئولیت اداره شرکت با مدیران سابق است و هر گاه مراجع موظف به دعوت مجمع عمومی،به وظیفه خود عمل نکنند،هر ذینفع می تواند از مرجع ثبت شرکت ها دعوت مجمع عمومی عادی را برای انتخاب مدیران تقاضا نماید.

68-آیا اعضای هیات مدیره شرکت سهامی عام می تواند از خارج از شرکت انتخاب شوند و سهامدار شرکت نباشند؟
خیر،اعضای هیات مدیره میبایست سهامدار شرکت باشند. 

69-آیا بازرس می تواند در معاملاتی که با شرکت انجام میگیرد،ذینفع باشد؟
خیر،بازرس نمی تواند در معاملاتی که با شرکت یا به حساب شرکت انجام می گیرد به طور مستقیم یا غیر مستقیم ذینفع باشد.

70-آیا اساسنامه شرکت می تواند متضمن اختیار افزایش سرمایه برای هیات مدیره باشد؟
خیر،اساسنامه شرکت نمی تواند متضمن چنین مفادی باشد.لیکن مجمع عمومی فوق العاده شرکت پس از تصویب افزایش سرمایه می تواند اختیار اجرایی کردن افزایش سرمایه را طی مدت معینی به هیئت مدیره واگذار نماید.

71-انتخاب بازرس و تعیین حق الزحمه وی با چه مرجعی است؟
تعیین حق الزحمه و انتخاب بازرس بر عهده مجمع عمومی عادی است.

72-آیا سازمان بورس و اوراق بهادار سازمانی دولتی می باشد؟در این صورت چه تعداد سهام یک شرکت باید در مالکیت سازمان باشد تا آن شرکت دولتی تلقی شود؟
به استناد ماده 5 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه 1384 مجلس شورای اسلامی،سازمان بورس و اوراق بهادار موسسه عمومی غیر دولتی تلقی می گردد.همچنین مطابق ماده 4 قانون محاسبات عمومی شرکت،شرکتی دولتی محسوب می شود که بیش از 50%سرمایه آن متعلق به دولت باشد. بنابراین همانگونه که ملاحظه می شود:اولا:سازمان بورس دولتی تلقی نمی شود،ثانیا:صرف تملک تعدادی سهام یک شرکت در سازمان، موجب تلقی شدن آن شرکت نمی شود.

73-شرکت های بورسی چه اطلاعاتی را منتشر میکنند؟
به طور کلی شرکت ها سه دسته اطلاعات را افشا می کنند:دسته اول گزارش ها و صورت های مالی سالانه و میاندوره ای است که شامل پیشبینی عملکرد سالانه(که پیشبینی مدیریت شرکت از وضعیت عملکرد و سودآوری یکساله شرکت است و یک بار قبل از شروع سال مالی و سپس در مقاطع 3 ماهه منتشر میشود)،صورت های مالی میان دوره ای(که همان تراز نامه و سود و زیان شرکت استو در مقاطع سه ماهه منتشر می شود)،اطلاعات پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ که به صورت ماهانه افشا می شود و همچنین سایر گزارش ها و صورت های مالی سالانه شرکت اصلی و شرکت های زیر مجموعه آن است.دسته دوم اطلاعات مجامع عمومی عادی و فوق العاده و جلسات هیات مدیره برای افزایش سرمایه است که در آنها اطلاعات مربوط به برگزاری مجامع شرکت ها و همچنین صورت جلسه تصمیمات اتخاذ شده در آن مجامع و نیز جلسات هیئت مدیره برای افزایش سرمایه افشا می شود.دسته سوم نیز اطلاعاتی است که در اثر وقوع رویدادهای خاص باید فورا افشا شود مانند تغییر بااهمیت در پیشبینی درآمد هر سهم؛انعقاد،انحلال یا هر گونه تغییرات اساسی در قراردادهای مهم شرکت و سایر اطلاعاتی که بر قیمت اوراق بهادار شرکت و تصمیم سرمایه گذاران تاثیر بااخمیت داشته باشد.

74-شرکت ها چگونه زمان و دستور جلسات مجامع عمومی خود را اعلام می کنند؟
شرکت ها موظف هستند که زمان،تاریخ ،محل تشکیل و دستور جلسه مجامع عمومی را در روزنامه های کثیرالانتشار و سایت اینترنتی خود درج کرده و مراتب را حداقل 10 روز قبل از یرگزاری مجمع افشا نمایند.


75-قبل از برگزاری مجمع عادی سالانه شرکت های بورسی چه اطلاعاتی منتشر می شود؟
جهت تصمیم گیری بهتر سهامداران شرکت،10 روز قبل از برگزاری مجمع شرکت ها،صورت های مالی سالانه حسابرسی شده با کلیه یادداشت های پیوست آن و گزارش فعالیت هیئت مدیره به مجمع منتشر می شود.در صورتی که شرکت بورسی،دارای شرکت های تابعه باشد علاوه بر اطلاعات فوق،صورت های مالی تلفیقی حسابرسی شده و صورت های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت های تابعه نیز منتشر می شود.همچنین جدول زمانبندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت مدیره نیز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی افشا می گردد.

76-پیشبینی درآمد هر سهم چیست؟
مدیران شرکت یکبار قبل از شروع سال مالی،بر اساس وضعیت عملکرد در سال های گذشته و برنامه هایی که مد نظر دارند در سال آینده اجرا کنند،پیشبینی خود را از سود سال آینده اعلام میکنند(که با تقسیم کل سود پیشبینی شده بر تعاد سهام شرکت،پیشبینی درآمد هر سهم به دست می آید)و سپس در مقاطع 3 ماهه و طی سه سال،با توجه به وضعیت عملکرد و رویدادهایی که رخ می دهد،پیشبینی درآمد هر سهم(EPS) آن سال را مورد بازنگری قرار می دهند.تمامی این اطلاعات با توجه به اینکه هنوز سال مالی شرکت به پایان نرسیده است،پیشبینی است.بعد از اتمام سال مالی شرکت و مشخص شدن عملکرد واقعی آن سال،درآمد هر سهم (EPS)واقعی اعلام خواهد شد.

77-مسئولیت موسسین شرکت در مورد اقداماتی که به منظور تاسیس شرکت انجام دهند چگونه می باشد؟
موسسین شرکت نسب به کلیه اعمال و افداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رساندن شرکت انجام می دهند،مسئولیت تضامنی دارند.

78-آیا اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود؟مسئولیتهای آنان چگونه می باشد؟
اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود.در این صورت شخص حقوقی همان مسئولیت های مدنی شخص حقیقی عضو هیات مدیره را دارد و باید یک نفر را به نمایندگی خود معرفی نماید که وی در مسئولیت مدنی با شخص حقوقی مسئولیت تضامنی دارد و همچنین مسئولیت کیفری را دارا می باشد.

79-حد نصاب تشکیل و رایگیری جلسات هیات مدیره چه مقدار می باشد؟
برای تشکیل جلسات،حضور بیش از نصف اعضا و برای تصمیم گیری،اتفاق اکثریت آراءحاضرین لازم می باشد
مگر اینکه اساسنامه اکثریت بیشتری را مقرر دارد.

80-آیا شرکت می تواند به طور اختیاری مبادرات به کاهش سرمایه نماید؟
مجمع عمومی فوق العاده می تواند به پیشنهاد هیات مدیره در مورد کاهش سرمایه به طور اختیاری اتخاذ تصمیم کند مشروط بر آنکه بر اثر آن،به تساوی حقوق صاحبان سهام لطمه وارد نشود.

81-آیا می توان مجمع عمومی عادی را در غیر مواعد سالیانه دعوت نمود؟
هیات مدیره و همچنین بازرس می تواند در مواقع مقتضی،مجمع عمومی عادی را به طور فوق العاده دعوت نمایند.در این صورت دستور جلسه مجمع باید در آگهی دعوت قید شود.

82-شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه چیست؟
شرکتی است که امور مربوط به ثبت،نگهداری،انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه را انجام می دهد.

83-اوراق بهادار چیست؟
هر نوع ورقه یا مستندی است که متضمن حقوق مالی قابل نقد و انتقال برای مالکیت عین و یا منفعت آن باشد.

84-به اختلافات بین فعالان بازار اوراق بهادار چگونه رسیدگی میشود؟
به اختلافات بین کارگزاران،بازارگردانان،معامله گران،و سایر اشخاص ذیربط ناشی از فعالیت حرف های آنان در صورت عدم سازش در کانون ها،توسط هیات داوری رسیدگی می شود.

85-سبد گردان کیست؟
شخص حقوقی است که در قالب قراردادی مشخص و به منظور کسب انتفاع،به خرید و فروش اوراق بهادار برای سرمایه گذاری می پردازد.

86-چه اشخاصی در هیات داوری سازمان بورس به اختلافات رسیدگی میکنند؟
هیات داوری متشکل از سه عضو می باشد که یک عضو توسط رئیس قوه قضائیه از بین قضات با تجربه و دو عضو از بین صاحبنظران در زمینه های اقتصادی و مالی به پیشنهاد سازمان و تائید شورا انتخاب می گردد.

87-حسابرسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بر عهده کدام یک از موسسات حسابرسی است؟
بر اساس ماده 11 دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس اوراق بهادار(مصوب 8/5/1386 شورای عالی بورس و اوراق بهادار)حسابرسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار صرفا توسط موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار انجام میشود.

88-آیا نهادها ی مالی یا شرکت های دیگر به جز شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ملزم به حسابرسی توسط موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار هستند؟
بله-بر اساس ماده 11 دستور العمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار،علاوه بر شرکت های پذیرفته شده در بورس سایر اشخاص حقوقی زیر نیز مکلفند حسابرس مستقل و بازرس قانونی خود را از میان موسسات حسابرسی که در فهرست موسسات حسابرسی معتمد درج شده اند انتخاب نمایند:الف-شرکت های متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار ب-شرکت های فرعی شرکت های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار پ-شرکت های سهامی عام که کل حقوق صاحبان سهام آنها بیشتر از رقم تعیین شده توسط سازمان می باشد ت-شرکت های فرعی شرکت های سهامی عام موضوع بند "پ" فوق،ث-کلیه نهاد های مالی موضوع بند 21 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه 1384 و شرکت های فرعی آنها، ج-کلیه کانون های موضوع بند 5 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه 1384،چ-سایر واحد هایی که متقاضی انتشار عمومی اوراق مشارکت مشمول ثبت نزد سازمان هستند.

89-آیا همه شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس باید نزد سازمان بورس به ثبت برسند؟
مطابق ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران(مصوب آذر ماه 1384 مجلس شورای اسلامی)،اوراق بهادار زیر از ثبت نزد سازمان "معاف"هستند:اوراق مشارکت دولت،بانک مرکزی و شهرداری ها-اوراق مشارکت منتشره توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی-اوراق بهادار عرضه شده در "عرضه های خصوصی"-سهام هر شرکت سهامی عام که کل حقوق صاحبان سهام آن کمتر از رقم تعیین شده توسط سازمان باشد.(مطابق مصوبه هیات مدیره مورخ 28/08/85 سازمان بورس و اوراق بهادار،این مبلغ 10 میلیارد ریال تعیین شده است)-سایر اوراق بهاداری که به تشخیص شورا نیاز به ثبت نداشته باشند،از قبیل اوراق منتشره توسط سازمان ها و مراجع قانونی دیگر.


90-شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس چگونه تشخیص دهند که مشمول ثبت نزد سازمان هستند یا معاف از ثبت؟
شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس،برای ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت ها ملزم به ارائه"مجوز عرضه سهام و ثبت این اوراق نزد سازمان بورس و اوراق بهادار"یا "اعلامیه معافیت از ثبت این اوراق نزد سازمان" می باشند".لذا ناشر باید به مدیریت نظارت بر بازار اولیه در سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه نموده و نامه استعلام ثبت (مطابق نمونه فرم سازمان )را به منظور بررسی معافیت یا عدم معافیت اوراق در دست انتشار از ثبت نزد سازمان ارائه نماید.

91-منظور از عرضه خصوصی چیست؟
فروش مستقیم اوراق بهادار توسط ناشر به سرمایه گذاران نهادی است.

92-منظور از سرمایه گذاران نهادی چیست؟
بانک ها و بیمه ها،هلدینگ ها،شرکت های سرمایه گذاری،صندوق بازنشستگی،شرکت تامین سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار،-هر شخص حقیقی یا حقوقی که بیش از 5 درصد یا بیش از 5 میلیارد ریال از ارزش اسمی اوراق بهادار در دست انتشار ناشر را خریداری کند،-سازمان ها و نهاد های دولتی و عمومی-شرکت های دولتی،-اعضای هیات مدیره و مدیران ناشر یا اشخاصی که کارکرد مشابه دارند.

93-آیا در مجموعه بازار سرمایه ایران امکان انجام معاملات آتی (futures)وجود دارد و در صورت وجود چگونه می شود به این امر مبادرت نمود؟
بله-از تیر ماه 1387امکان انجام معملات آتی در بورس کالای ایران فراهم شده است.در حال حاضر انجام معاملات آتی بر روی قراردادهای اونس طلا و مفتول مس در بورس مذکور انجام می شود.علاقه مندان به انجام این معاملات می توانند با مراجعه به کارگزاران بورس کالای ایران ضمن آشنایی با ساز و کار انجام معاملات،اقدام به گشایش حساب و کد معاملاتی و ارائه سفارش برای مشارکت در این معاملات نمایند.جهت اخذ اطلاعات بیشتر در خصوص این معاملات و همچنین آشنایی با مقررات مربوطه(دستورالعمل معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران)علاقه مندان می توانند به سایت اینترنتی بورس کالای ایران(  www.IME.CO.TR) مراجعه نمایند و یا به آدرس تهران،میدان فردوسی،خیابان شهید سپهبد قرنی،کوچه کامل،پلاک 4 شرکت بورس کالای ایران مراجعه نمایند.

94-شرکتهای سهامی عام در شرف تاسیس که ثبت آنها نزد سازمان الزامی است،باید چه مدارکی را به این سازمان ارائه دهند؟
فهرست مدارک مورد نیاز به شرح زیر است.علاقه مندان جهت آشنایی با مقررات مربوطه(دستورالعمل معاملات قراردادهای آتی دربورس کالای ایران)و اخذ اطلاعات بیشتر در این خصوص معاملات و همچنین دریافت فرم ها می توانندبه سایت اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار(www.SEO.IR) مراجعه نمایند.فرم تکمیل شده استعلام ثبت(فرم الف-1)،-فرم تکمیل شده تقاضای تاسیس و ثبت اوراق بهادار(فرم ت-1)-بیانیه ثبت(فرم ب-1)،طرح اساسنامه(فرم ث-1)،طرح اعلامیه پذیره نویسی(فرم پ-1)-گواهی تایید نام شرکت،اظهار نامه ثبت شرکت ها،-طرح کسب و کار و یا طرح امکان سنجی برای انجام سرمایه گذاری های برنامه ریزی شده و انجام فعالیت های منطبق با طرح اساسنامه-اظهار نظر مشاور حقوقی،-مجوز های اخذ شده از مراجع قانونی،-مستندات مربوط به حقوق انحصاری ناشر،-نامه تاییدیه بانک مبنی بر واریز مبلغ پرداخت شده توسط موسسین،-نامه کارشناس رسمی دادگستری در خصوص ارزیابی آورده غیر نقد موسسین(در صورت وجود)،-یک نسخه از قرارداد منعقد شده با شرکت تامین سرمایه،عامل و متعهد پذیره نویسی(در صورت وجود)،-یک نسخه از هر نوع توافقنامه یا قرارداد منعقد شده با سایر نهاد های مالی در ارتباط با انتشار اوراق(در صورت وجود).

95-شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس معاف از ثبت نزد سازمان باید چه مدارکی به این سازمان ارائه کنند؟
فهرست مدارک مورد نیاز به شرح زیر است.علاقه مندان جهت آشنایی با مقررات مربوطه(دستورالعمل معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران)و اخذ اطلاعات بیشتر در این خصوص معاملات و همچنین دریافت فرم ها می توانند به سایت اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار( WWW.SEO.IR) مراجعه نمایند.فرم تکمیل شده استعلام ثبت(فرم الف-1)،بیانیه معاف از ثبت(فرم م-1)-طرح اساسنامه-طرح اعلامیه پذیره نویسی-گواهی تائید نام شرکت،-اظها نامه ثبت شرکت ها.

96-شرکت های سهامی عام که قصد افزایش سرمایه خود را داشته باشند،باید چه مدارکی را به سازمان ارائه نمایند؟
مدارک ارائه شده به سازمان بر حسب اینکه آیا شرکت سهامی عام در سازمان به ثبت رسیده است یا خیر،محل افزایش سرمایه و نوع عرضه اوراق بهادار ناشی از افزایش سرمایه،متفاوت و در بند های 8 الی 12 بدان اشاره شده است.

97-چنانچه شرکت های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان قصد افزایش سرمایه داشته باشند،باید چه مدارکی را به سازمان بورس ارائه نمایند؟
فرم تکمیل شده استعلام ثبت(فرم الف-2)،-فرم تکمیل شده تقاضای افزایش سرمایه(فرم ت-2)،-بیانیه ثبت شرکت های تولیدی و خدماتی(فرم ب-1/2)،بانک ها و لیزینگ ها(ب-2/2)،و شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری(ب-3/2)-گزارش توجیهی هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه به همراه اظهار نظر بازرس قانونی،طرح آگهی یا اعلامیه پذیره نویسی(افزایش سرمایه با رعایت حق تقدم فرم پ-2)،افزایش سرمایه با سلب حق تقدم(فرم پ-3)،و فروش سهام پذیره نویسی نشده(حق تقدم استفاده نشده)فرم پ-4،آخرین اساسنامه شرکت همراه با آگهی ثبت تغییرات انجام شده طی دو سال گذشته،-آخرین صورت های مالی حسابرسی شده به انضمام یادداشت های همراه،چنانچه هنگام درخواست،بیش از شش ماه از پایان سال مالی گذشته باشد یک نسخه کپی صورت های مالی میان دوره ای،شامل ترازنامه و صورت حساب سود و زیان می بایست ارائه گردد.این گزارشات باید به تائید مدیر مالی شرکت رسیده باشد-گزارش فنی و اقتصادی طرح مورد تائید مشاور فنی طرح(در صورت اجرای پروژه)-فیش واریزی کارمزد رسیدگی به درخواست افزایش سرمایه شرکت،نیم در هزار مبلغ افزایش سرمایه درخواستی حداکثر به مبلغ 20 میلیون ریال به شماره حساب 0103402911003 نزد بانک ملی شعبه بورس.

98-چرا از بورس اوراق بهادار به عنوان یک بازار سازمان یافته و منسجم نام میبرند؟
از آنجا که بورس ها دارای یک مکان فیزیکی یا مجازی مشخص هستند که تمام سفارش های خرید و فروش در آنجا وارد یک سامانه معاملاتی متمرکز می شود و معامله به روش حراج صورت می گیرد،بورس ها را یک بازار سازمان یافته و منسجم می نامند.در این بازار ساز و کار ها،مقررات و ضوابط معینی بر عملیات حاکم است و یک مقام ناظر مسئولیت حسن اجرای عملیات و رعایت مقررات را به عهده دارد.

99-یکی از مزایای بورس اوراق بهادار تسهیل فرآیند تامین مالی شرکت ها است.این امر چگونه محقق می شود؟
شرکت هایی که در بورس فهرست می شوند و اوراق بهادار آنها مورد معامله قرار می گیرد،فرصت و امکان مناسبی را برای انتشار اوراق بهادار جدید بدست میآورند.شرکتی که اوراق بهادار آن در بورس پذیرفته شده،به دلیل دارا بودن بازار مناسب برای اوراق و نیز قیمت گذاری آن بر اساس مکانیزم بازار،می تواند اوراق بهادار جدید خود را در زمان مناسب و با شرایط مطلوب منتشر نماید.بدین ترتیب شرکت های پذیرفته شده در بورس می توانند منابع مورد نیاز خود را راحت تر از شرکت های خارج از بورس فراهم نمایند.به عبارت دیگر،بورس اوراق بهادار(به عنوان یک بازار ثانویه)از طریق ایجاد نقد شوندگی برای اوراق بهادار شرکت های پذیرفته شده،قابلیت فروش اوراق جدید رادر بازار اولیه برای شرکت ها فراهم میسازد و در واقع به طور غیر مستقیم موجب تسهیل تامین مالی شرکت های بورسی می شود.

100-بورس اوراق بهادار چگونه به گسترش مالکیت عمومی کمک می کند؟
بورس امکان دسترسی و سرمایه گذاری تمام افراد جامعه را با حداقل سرمایه در شرکت ها فراهم می کند و مالکیت سهام هر شرکت برای تمام افراد امکان پذیر می شود.به این ترتیب عموم افراد جامعه می توانند،از خرید سهام شرکت ها در بورس،در مالکیت واحد های صنعتی،تولیدی،بازرگانی و خدماتی مشارکت نمایند.

101-منظور از تخصیص مطلوب منابع از طریق بورس چیست؟
بورس ها با فراهم کردن بازاری شفاف و کارا و در فضایی رقابتی،منابع مالی و وجوه خانوار ها را به سوی بخش های مولد اقتصاد با بیشترین بازدهی هدایت می کنند.به عبارت دیگر،در بورس اوراق بهادار شرکت هایی که بهره وری بیشتر و عملکرد برتری داشته باشند با اقبال بیشتر سرمایه گذاران مواجه می شوند و از طریق عرضه اوراق بهادار جدید می توانند منابع بیشتری از بازار جذب نمایند.منابع مالی از طریق بورس به سمتی از اقتصاد می روند که با ریسک معین بیشترین بازدهی را ایجاد می کند.

102-چگونه سهامداران شرکت های پذیرفته شده در بورس می توانند در قبال وثیقه نمودن سهام تسهیلات بیشتری از اعتبار دهندگان دریافت کنند؟
بعضی از بانک ها ممکن است سهام شرکت های بورس را به عنوان وثیقه برای پرداخت تسهیلات بپذیرند.در این صورت سرمایه گذاران سهام شرکت های بورسی این مزیت را دارند که بتوانند به جای داراییهای دیگر با وثیقه گذاری سهام خود تسهیلات به دست آورند.
 
103-افرادی که سهام صندوق های سرمایه گذاری را خریداری نمایند چه درآمد هایی عایدشان می شود؟
کسانی که سهام یا واحد سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری را خریداری نمایند از سه محل بازدهی کسب میکنند:1)افزایش ارزش خاص دارائیها یا NAV2 )دریافت سود تقسیمی سالانه صندوق 3)دریافت سود سرمایه های حاصل از خرید و فروش اوراق بهادار توسط صندوق.


104-سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری چه مزیت هایی نسبت به سایر سرمایه گذاری ها دارد؟
مزایای ویژه این صندوق ها عبارتند از نقد شوندگی بالای واحد های سرمایه گذاری،مدیریت تخصصی و حرفه ای،امکان متنوع سازی سرمایه گذاری ها با هزینه اندک و نیز هزینه های پایین مدیریت و اداره صندوق در نتیجه صرفه جویی در مقیاس.

105- چند نوع صندوق سرمایه گذاری وجود دارد؟
انواع متعددی از صندوق های سرمایه گذاری بر اساس نوع اوراق بهاداری که در آن سرمایه گذاری میکنند و نیز اهدافی که دنبال می کنند وجود دارد.بعضی از آنها عبارتند از:صندوق های سرمایه گذاری بازار پول،صندوق های سرمایه گذاری سهام،صندوق های سرمایه گذاری اوراق با درآمد ثابت،صندوق های سرمایه گذاری بخشی،صندوق های سرمایه گذاری بین الملی و ... در ایران صندوق های سرمایه گذاری در گروه صندوق با درآمد ثابت و صندوق سهام در حال فالیت هستند.

106-صندوق های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثالث چه فعالیتی را انجام میدهند؟
این صندوق ها وجوه دریافتی از سرمایه گذاران را در پرتفوی (سبدی)از اوراق بهادار با درآمد ثابت)شامل انواع اوراق قرضه،اوراق مشارکت و انواع اوراق بدهی)سرمایه گذاری و آن را اداره می کنند.ویژگی خاص این صندوق ها این است که ریسک آنها پایین است و جریانات نقدی و زمانبندی پرداخت سودها و اصل سرمایه توسط آنها از اطمینان بالایی برخوردار است.

107-صندوق های سرمایه گذاری در بازار پول چه فعالیتی را انجام میدهند؟
این صندوق ها در اوراق بهادار بازار پول(به طور کلی اوراق بهادار با سررسید کوتاه مدت کمتر از یک سال که در بازار پول منتشر و معامله می شود)سرمایه گذاری می کنند.ویژگی خاص این صندوق ها ریسک و بازدهی پایین آنها است چون اوراق بهادار بازار پول دارای سررسید کوتاه مدت هستند و نرخ سود و ریسک پایینی دارند.از اوراق بهادار بازار پول می توان گواهی سپرده بانکی،اوراق تجاری و اوراق خزانه را نام برد.

108-چگونه می توان سهام صندوق های سرمایه گذاری را خرید و فروش کرد؟
واحد ها یا یونیت های صندوق های سرمایه گذاری توسط نمایندگان مدیر صندوق صادر و الطال می شود.بنابراین کسانی که متقاضی خرید اوراق باشند،می توانند با مراجعه مستقیم یا غیر مستقیم به مدیر صندوق(از طریق راهنمای سایت اینترنتی آنها و یا از طریق تماس با کارگزاران یا نمایندگان صندوق)درخواست خرید اوراق رابدهند. اشخاصی که قصد خروج از صندوق را داشته باشند صرفا می توانند با مراجعه به نماینده صندوق درخواست ابطال اوراق را بدهند.در این صورت مدیر صندوق اوراق را بر اساس NAV و پس از کسر هزینه های مربوط ابطال و خالص وجوه را به حساب سرمایه گذار واریز می کند.

109-ارزش هر سهم صندوقهای سرمایه گذاری چگونه مشخص می شود؟
ارزش خالص داراییهای صندوق سرمایه گذاری در پایان هر روز معاملاتی محاسبه می شود و از تقسیم مابهالتفاوت دارائیها و بدهیها بر تعداد واحدهای منتشره،ارزش هر واحد سرمایه گذاری مشخص می شود که بر اساس این قیمت شخص می تواند اوراق جدید خریداری و یا اوراق قبلی خود را ابطال نماید.

110-چگونه می توان اطلاعات مربوط به بازار اولیه را به دست آورد؟
مرجع اصلی تهیه و انتشار این اطلاعات،"مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار"می باشد.در حال حاضر تمام اطلاعات مربوط به انتشار عمومی اوراق بهادار و ثبن اوراق و شرکت ها در پایگاه رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار با آدرس www.seo.ir منتشر می گردد.در این پایگاه در منوی "بازار اولیه" تمام اطلاعات و مدارک مربوط به ثبت شرکت ها و اوراق بهادار نزد سازمان(شامل افزایش سرمایه شرکتها،عرضه های عمومی اوراق بهادار در بازار سرمایه و نیز پذیره نویسی شرکتهای سهامی عام در غالب pdf منتشر می شود.همچنین اطلاعیه های مربوط به بازار اولیه نیز در این بخش قابل دستیابی است.

111-اطلاعات شرکت ها و ناشران شامل چه چیزهایی می باشد؟
این اطلاعات شامل ترازنامه،صورت حساب سود و زیان،صورت جریانات نقدی،گزارش حسابرسی،گزارش هیات مدیره،صورت های مالی پیشبینی شده،و...می باشد که به صورت دوره ای تهیه و افشا می گردد.

112-وظیفه دریافت و بررسی اطلاعات شرکت ها و ناشران به عهده کیست؟
مدیریت نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار وظیفه دریافت و بررسی اطلاعات ناشران و انتشار یکنواخت آنها را ز طریق پایگاه های اطلاعاتی رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار بر عهده دارد.

113-از چه منبعی می توان اطلاعات شرکت ها و ناشران را به دست آورد؟
از طریق شبکه کدال با آدرس www.codal.ir و سایت رسمی اطلاع رسانی سازمان بورس www.seo.ir و سایت رسمی شرکت بورس www.irbourse.com اطلاعات مربوطه را می توان دریافت کرد.

114-از چه منابعی می توان اطلاعات مربوط به عملیات بازارها و بورس ها را به دست آورد؟
عملیات مربوط به بازار و اطلاعات لحظه ای فعالیت های بورس اوراق بهادار تهران توسط شرکت بورس و نیز شرکت خدمات بورس تهیه و ارائه می شود و بروی سایت www.irbourse.com و نیز www.tsetms.com قابل دسترسی است.

115-صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سرمایه گذاری چه تفاوت هایی دارند؟
میزان سرمایه در صندوق های سرمایه گذاری متغیر می باشد و با صدور واحد های سرمایه گذاری افزایش یا با ابطال آنها کاهش می یابد.اما سرمایه شرکت های سرمایه گذاری ثابت بوده و تنها با طی مراحل افزایش و یا کاهش سرمایه و با تصویب مجامع فوق العاده قابل تغییر است.علاوه بر این تضمین نقد شوندگی و در مواردی تضمین حداقل سود،شفافیت و اطلاع رسانی بالا،نظارت دقیق بر فرآیند صدور و ابطال بر اساس ارزش خالص دارائیها و هزینه های اجرایی و اداری اندک را می توان از دیگر وجوه متمایز صندوق های سرمایه گذاری در مقایسه با شرکت های سرمایه گذاری دانست.

116-شرکت سهامی عام دارای چه ویژگی هایی می باشد؟
برخی ویژگی ها عبارتند از:دارندگان سهام در این شرکتها از حقوق مالکیت کامل بر خوردارند.کسانی که سهام جدید این شرکت ها را میخرند همانند سهامداران قبلی حق مشارکت در سود را به دست می آورند.در این شرکت سهامداران هیچگونه تعهد شخصی در قبال طلبکاران ندارند.در صورت ورشکستگی شرکت،اول حق و حقوق طلبکاران پرداخت می شود و پس از آن حقوق صاحبان سهام.سهامداران این شرکت ها دارای حق مالکیت،حق رای،و حق تقدم در خرید سهام جدید می باشند.

117-در شرکت های سهامی عام در چه صورت سود سهام عادی به سهامداران پرداخت می شود؟
دراین شرکت ها پرداخت سود سهام عادی مشروط به وجود سود قابل تقسیم و تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام در مورد تقسیم سود است.

118-آیا در شرکتهای سهامی عام می توان با تغییر اساسنامه تعهد جدیدی برای سهامداران ایجاد کرد؟
خیر


119-دعوت به مجمع عمومی شرکتهای سهامی وظیفه کیست؟
هیات مدیره شرکت

120-مجمع عمومی عادی چه وظایفی دارد؟
1-انتخاب اعضای هیات مدیره 2-انتخاب بازرسان شرکت،3-تصویب ترازنامه، 4-تقسیم منافع، 5-تصویب یا رد پیشنهاداتی که از طرف هیات مدیره و یا بازرسان و سهامداران ارائه می شود،6-تعیین خط مشی شرکت و تصویب و یا اقدام به هر عملی که به صلاح شرکت باشد.

121-قرارداد آتی چیست؟
وقتی امروز ارزش مشخصی را فدا می کنیم تا در آینده در قبال آن بازدهی مشخصی را به دست آوریم،سرمایه گذاری کرده ایم،به عنوان مثال،وقتی وجهی را بابت خرید سهام پرداخت می کنیم با این امید که در آینده سود مشخصی را دریافت ئاریم،سرمایه گذاری کرده ایم.

122-قرارداد اختیار معامله چیست؟
قراردادی است که در آن یک طرف معامله(خریدار قرارداد)با پرداخت مبلغ معینی این اختیار را بدست می آورد که چنانچه تمایل داشت در تاریخ مشخصی در آینده کالای مشخصی را به قیمت مشخص با طرف دیگر قرارداد(فروشنده)معامله نماید.فروشنده قرارداد در صورت در خواست خریدار قرارداد ملزم به انجام قرارداد میباشد.

123-صکوک به چه معناست؟
صکوک نوعی اوراق بهادار می باشد که بر مبنای قراردادهای اسلامی(مانند اجاره،مشارکت،مضاربه،و...)طراحی شده است و در بازار های مالی معامله میشود.

124-در آگهی دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع چه نکاتی قید می شود؟
دستور جلسه،تاریخ،ساعت،و محل تشکیل مجمع

125-از زمان نشر آگهی تا تاریخ تشکیل مجمع چه مدت زمان طول می کشد؟
فاصله بین تاریخ نشر آگهی تا تشکیل مجمع نباید کمتر از ده روز و بیشتر از چهل روز باشد.

126-موسسه رتبه بندی چیست و چه کار می کند؟
به زبان ساده موسسات رتبه بندی نهادهایی هستند که بر اساس اطلاعات دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی توانای آنها را در پرداخت تعهدشان رتبه بندی می کنند.

127-منظور از ارزش اسمی چیست؟
ارزش اسمی همان قیمتی است که بر روی اوراق سهام نوشته می شود.

128-منظور از ارزش دفتری چیست؟
ارزش دفتری یا ارزش ویژه برابر است با جمع حقوق صاحبان سهام تقسیم بر تعداد سهام

129-بخش حقوق صاحبان سهام در ترازنامه شامل چه مواردی است؟
شامل اقلام سهام سرمایه،صرف(کسر)سهام،اندوخته ها و سود انباشته.

130-منظور از ارزش معاملاتی چیست؟
ارزش معاملاتی یا ارزش بازار بیانگر مبلغی است که تحت تاثیر عرضه و تقاضا در بازار تعیین شده و به طور مرتب افزایش یا کاهش میابد.

131-سرمایه گذاری یعنی چه؟
وقتی امروز ارزش مشخصی را فدا می کنیم تا در آینده در قبال آن بازدهی مشخصی را به دست آوریم،سرمایه گذاری کرده ایم.به عنوان مثال،وقتی وجهی را بابت خرید سهام پرداخت میکنیم با این امید که در آینده سود مشخصی را دریافت داریم،سرمایه گذاری کرده ایم.

132-سرمایه گذاری هوشممندانه یعنی چه؟
سرمایه گذاری هوشمندانه یعنی تصمیم گیری آگاهانه برای سرمایه گذاری میزان معینی پول در یک فرصت صحیح و حساب شده،به گونه ای که فرد سرمایه گذار،شخصا و از نزدیک،به نحوی بر سرمایه گذاری خود نظارت کرده و از سرمایه خود محافظت کند تا بدین ترتیب،در یک دوره زمانی مشخص،بتواند به بلزده مطلوب دست یابد.

133-آیا باید به سرمایه گذاری های کوچک اهمیت داد؟
آری،زیرا با یک مدیریت دقیق،همین سرمایه های اندک شما رشد خواهد کرد و در عین حال،شما اعتبار،جسارت و سرمایه بیشتری برای سرمایه گذاری های آتی به دست خواهید آورد.بنابراین،هرگز ارزش بالقوه سرمایه گذاری ها را هر چند اندک باشد،دست کم نگیرید.

134-حداقل اطلاعات و مهارت لازم برای سرمایه گذاری توام با موفقیت چیست؟
برای سرمایه گذاری توام با موفقیت اطلاعات زیر لازم است:1-اهداف سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت خود را مشخص نمایید.2-موضوعات سرمایه گذاری و محلهای آن را مشخص کنید.3-قدرت تحمل خود را از میزان زیان احتمالی، و نیز میزان تمایل خود را از سود مورد انتظار مشخص کنید.4-راه های تنوع بخشی و سرمایه گذاری خود را با توجه به مبالغی که برای سرمایه گذاری در نظر گرفته اید بررسی کنید.5-از میزان نقد شوندگی سرمایه گذاری خود قبلا آگهی کسب کنید.6-از نحوه ی سرمایه گذاری(پرداخت پول)و نحوه ی دریافت عایدی و منافع آن آگاه باشید.7-از راهنمایی مشاوران،آگاهان و خبرگان مرتبط غفلت نکنید.

135-برنامه ریزی مالی چیست؟
برنامه ریزی مالی برای سرمایه گذار،همانند نقشه ی راه برای یک مسافر است.با این کار،شما بر روی دستیابی به اهداف مالی،متمرکز شده و در عین حال،گرفتار تصمیم گیری های احساسی که تاثیر منفی بر سرمایه گذاری شما می گذارد نخواهید داشت.

136-آیا در برنامه ریزی مالی،می توانیم از دیگران کمک بگیریم؟
بله،اگرچه شما می توانید به تنهایی برنامه مالی خود را تهیه کنید،ولی اگر احساس می کنید به کمک دیگران نیاز دارید،می توانید با یک متخصص برنامه ریزی مالی مشورت کنید.متخصص برنامه ریزی مالی می تواند به شما در تعیین اهداف و راهبردهای مالی برای دستیابی به اهداف تعیین شده،کمک کند.متخصص مالی همچنین می تواندگزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری و پس انداز را به شما پیشنهاد کند.متخصص برنامه ریزی مالی باید وظایف خود و وظایف شما را در فرآیند سرمایه گذاری،مشخص کند.این موارد شامل طول مدت قرارداد و نحوه ی پرداخت حقالزحمه ی ارائه خدما کارشناسی،باید طی یک توافقنامه رسمی،به امضای شما و متخصص مالی برسد.به خاطر داشته باشید که هیچ متخصص برنامه ریزی مالی نبایدشما را وادار به یک سرمایه گذاری خاص کند،بلکه بایدبه تصمیمات شما احترام بگذارد و توجه داشته باشید که در نهایت این شما هستید که اختیار پول و دارایی خود را دارید.همیشه به متخصصان مالی مورد تائید و مطمئن مراجعه کنید.

137-چه طور میتوانیم برای سرمایه گذاری پول کنار بگذاریم؟
وضع مالی خود را سر و سامان دهید،بودجه یا دخل و خرج خود را سامان دهید؛یعنی به میزان درآمدتان خرج کنید.بدهی های خود را به موقع بپردازید و آنگاه،پس انداز کردن را به طور منظم آغاز کنید.

138-آیا تدوین یک برنامه سرمایه گذاری واقعا موثر است؟
بله،برنامه سرمایه گذاری،اهداف شما از سرمایه گذاری و راهکار های دستیابی به این اهداف را مشخص می کند.برنامه ی سرمایه گذاری باید با برنامه مالی شما همسو باشد.

139-برای سرمایه گذاری اندک بهتر است از کجا شروع کنیم؟
از بورس.زیرا در بورس امکان سرمایه گذاری برای همه وجود دارد.سرمایه گذاری در آن آسان است.اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری به طور مرتب در دسترستان قرار دارد.امکان نقد شدن سرمایه ی شما یسیار سریع است.امکان تغییر و جابجایی شما فراهم است و موارد بسیاری که برای هر تازه وارد می تواند هم جنبه ی آموزش و هم جنبه ی کسب تجربه داشته باشد.البته در بورس هر کس متناسب با اطلاعات و توانش می تواند دامنه ی فعالیتش را گسترش دهد.

140-آیا سرمایه گذاری همیشه با ریسک همراه است؟
ریسک،در واقع امکان شکست در سرمایه گذاری است.شما به عنوان یک سرمایه گذار نمی توانید امکان شکست را به طور کامل حذف کنید،اما می توانید آن را به نفع خود مدیریت کنید.به این معنا که با محاسبه دقیق ریسک در هنگام سرمایه گذاری،به جای آنکه سرمایه خود را از دست بدهید،از منافع حاصل از سرمایه گذاری بهره مند شوید.میزان ریسک در سرمایه گذاری های مختلف ،متفاوت است.به طور کلی،سرمایه گذاری هایی که بازده بالقوه بیشتری دارند،ریسک بالاتری هم دارند.برای مثال،سرمایه گذاری مستقیم در سهام(از طریق مراجعه به کارگزاری و خرید سهم)در مقایسه با سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مشترک،ریسک بیشتری دارد.

141-ملاک انتخاب بهترین سهام چیست؟
برخی ملاک هایی که می توان برای انتخاب سهام در نظر گرفت عبارتند از:-درآمد شرکت(سهام شرکتی که از وضعیت درآمدی بهتری نسبت به سایر شرکت ها برخوردار باشد در اولویت خرید است)-سود سهم(هر چه موارد سودی که به هر سهم تعلق می گیرد (EPS)بیشتر باد بهتر است).-نسبت قیمت به درآمد هر سهم:P/E(شرکتی که رقم P/E آن کمتر باشد گزینه ی بهتری است)-نقد شوندگی(سهامی که مدت زمان فروش آن کوتاهتر باشدیا زود تر به فروش برسد،برای خرید مناسب تر است).

142-معیار هایی که می توان برای یک کارگزار خوب در نظر گرفت چیست؟
برخی از معیار هایی که می تواند در انتخاب یک کارگزار موثر باشد عبارتند از:-داشتن رتبه مناسب در رتبه بندی سازمان بورس از کارگزاری ها؛داشتن امکانات لازم جهت ارتباط مشتری با کارگزاری(تلفن،فکس،سایت اینترنتی،مسئول پاسخ گویی و ...)قابلیت سایت ایننترنتی،از لحاظ اطلاع رسانی و در دسترس بودن؛-امکان مشاهده ی گردش حساب مشتری؛-امکان مشاهده ی وضعیت سفارش که پس از هر اقدامی روی سفارش انجام میدهد،از طریق رمز عبور،-ارائه تحلیل روزانه از بازار و درج اخبار آن در سایت کارگزاری؛-امکان دریافت سفارش خرید و فروش الکترونیکی.

143-فرآیند سرمایه گذاری در بورس از چه مراحلی تشکیل شده است؟
دراینجا،از یک راهنمای ساده برای فروش استفاده می کنیم.1-ابتدا از خود بپرسید که آیا از نظر مالی،برای سرمایه گذاری در بورس آمادگی و شرایط لازم را دارید یا نه؟ 2-کارگزاری را انتخاب کنید که ضمن داشتن مجوز،دارای رتبه قابل قبولی باشد.3-سهام و سایر اوراق بهاداری را که دربورس تهران دادو ستد می شود،شناسایی کنید.4-روش یا سازو کار معامله در بورس را یاد بگیرید.عدم آگاهی شما نسبت به فرآیند خرید و فروش در بورس،ممکن است به ضرر شما تمام شود.5-تکالیف مربوط به خود را انجام دهید.6-به کارگزار خود به طور شفاف سفارش(خرید یا فروش)بدهید.عدم ارتباط صحیح و شفاف با کارگزار ممکن است برای شما هزینه ایجاد کند.7-مفاد سفارش خود به کارگزار را یک بار دیگر کنترل کنید.اگر اشتباهی وجود دارد،هر چه زود تر اشتباه را اصلاح کنید.8-همیشه سرمایه گذاری خود را از نزدیک و به طور مستمر تحت نظارت و کنترل داشته باشید.آنچه که از نظر شما کم اهمیت به نظر میرسد،ممکن است هزینه هایی برای شما به دنبال داشته باشد.9-حق و حقوق خود را بشناسید و از آن دفاع کنید.

144-صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟
صندوق های سرمایه گذاری مشترک،نهاد های مالی هستند که سرمایه خود را عمدتا در سهام و برخی موارد دیگر،مانند اوراق مشارکت به کار می گیرند.این صندوق ها مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت و تحت نظارت همین سازمان فعالیت می کنند.صندوق ها همه ی عوامل کار شامل:مدیر،ضامن،امین،پرسنل متخصص و توانمند و سایر امکانات مورد نیاز را در اختیار دارند و علاوه بر آن،بر اساس قانون،سرمایه ی قابل توجهی را برای شروع کار تهیه کرده اند.شما با سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک(از طریق خرید واحد های سرمایه گذاری صندوق)،در حقیقت یک سبد سرمایه گذاری را تشکیل می دهیدکه این سبد،به طور دائم تحت نظارت و مدیریت افراد متخصص و خبره است.

145-آیا سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مشترک از سرمایه گذاری مستقیم در بورس مطمئن تر است؟
با توجه به این که صندوق سرمایه گذاری مشترک در سبدی بسیار متنوع از سهام و سایر انواع اوراق بهادار سرمایه گذاری می کند،ریسک سرمایه گذاری نیز کاهش می یابد.بنابراین می توان گفت ریسک سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مشترک از ریسک سرمایه گذاری مستقیم در بورس کمتراست. 

146-آیا همه ی صندوق های سرمایه گذاری مشترک شبیه یکدیگرند؟
خیر،صندوق های سرمایه گذاری مشترک اهداف سرمایه گذاری مختلف و بنابراین،ریسک های متفاوتی دارند. شما به عنوان یک سرمایه گذار،باید صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید که با ریسک قابل قبول شما همخوانی داشته باشد.

147-اگر من بخواهم دریکی از صندوق های سرمایه گذاری مشترکسرمایه گذاری کنم،چه کارهایی باید انجام دهم؟
1-مراجعه به سایت های seo,sena,وirbourse و یافتن لیست صندوق ها و آدرس مدیران آنها:2-گرفتن آدرس و مراجعه به یکی از شعب معرفی شده توسط مدیر؛3-پرداخت وجه و تکمیل فرم ها با توجه به راهنمایی مدیر.

148-برای اینکه بتوانم صندوق های سرمایه گذاری را با هم مقایسه و بهترین آنها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنم چه ملاکهایی را باید در نظر بگیرم؟
1-بررسی وضعیت صندوق ها با مراجعه به سایت seoو استفاده از گزارش های عملکرد هفتگی،ماهانه،سه ماهه و...صندوق ها.2-بررسی روند نوسانات صندوق ها با مراجعه به نمودارهایNAV و بررسی روند آن در طول دوره ی فعالیت(روند اگر صعودی باشد با نوسان کم مطلوب تر است).3-بررسی میزان ترکیب دارایی صندوق ها(صندوقی که ترکیب دارایی متنوع تری داشته باشد ریسکش کمتر است).4-استفاده از راهنمایی مشاوران مالی و سرمایه گذاری برای تحلیل ریسک و بازدهی صندوق ها.

149-من به عنوان یک سرمایه گذار چه تکالیفی دارم؟
تا حد امکان اطلاعات کسب کنید.توصیه می شود قبل از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری،به نکات زیر توجه داشته باشید:1-اطلاعیه ها،روزنامه ها،و گزارش های سالیانه شرکت را مطالعه کنید.2-برای مشاهده گزارش های سالیانه،اطلاعیه ها و سایر اطلاعات شرکت ها،به سایت اینترنتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران به نشانی www.irbourse.com یا سازمان بورس به نشانی www.seo.ir مراجعه کنید.3-به سایت اینترنتی شرکت یا شرکت هایی که قصد خرید سهام آنها را دارید،سر بزنید.4-کتب و جزوات آموزشی را که سازمان بورس،شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس،شرکت بورس اوراق بهادار تهران و سایر شرکت های مرتبط منتشر کرده اند،مطالعه کنید.برای مشاهده مجموعه انتشارات در این زمینه،به سایت اینترنتی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس به نشانی www.eshop.sena.ir مراجعه کنید.5-با متخصصان برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و کارگزاران مشورت کنید.
 
150-آیا کارگزار یا نماینده صندوق سرمایه گذاری می تواند منبعی مناسب برای کسب اطلاعات باشد؟
بله،آنها می توانند در دادن اطلاعات به شما کمک کرده و درباره ی این اطلاعات،در صورت لزوم،به شما توضیح دهند.

151-حقوق من به عنوان سرمایه گذار چیست؟
شما حق دارید در مورد شرکتی که سهامدار آن هستید اطلاعات صحیح دریافت کنید،نباید اهمیت اطلاعات را در نحوه ی تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یک شرکت،نادیده بگیرید.شما به عنوان سهامدار همچنین حق دارید در باره وضعیت شرکت اظهار نظر کرده و شکایت های خود را مطرح کنید.

152-حقوق من به عنوان یک مشتری چیست؟
شما به عنوان یک مشتری،باید از محصولات و خدمات مناسب بهره مند شوید. همچنین شما می توانید مشاور مالی و برنامه ریزی،یا یک نماینده صندوق را خودتان انتخاب کنید.شما مستحق دریافت خدمات خوب و رفتار توام با احترام،قانونی و منصفانه هستید.اگر از خدمات ارائه شده توسط مشاور مالی یا نماینده صندوق سرمایه گذاری خود راضی نیستید،می توانید به افراد شایسته تر مراجعه کنید.شما همچنین حق دارید که هزینه های مربوط به سرمایه گذاری خود را بدانید و به علاوه در مورد نحوه و مراحل تنظیم شکایت آگاهی داشته باشید.

153-آیا می توانم شکایت خود را نزد نهاد های قانونگذار مطرح کنم؟
بله،شما می توانید شکایت خود را علیه شرکت های پذیرفته شده در بورس،شرکت های کارگزاری،صندوق های سرمایه گذاری مشترک و سایر نهادهایی که مجوز خود را از سازمان بورس گرفته اند،به این سازمان تسلیم کنید.

154-چگونه سرمایه گذاری خود را زیر نظر بگیریم؟
آسانترین راه برای کنترل و نظارت بر عملکرد سرمایه گذاری،مطالعه ی اطلاعات مالی شرکت و سایر مستنداتی است که شما به عنوان سهامدار،به آن دسترسی دارید.این اطلاعات از طریق سایت شرکت بورس اوراق بهادار(www.irbourse.com) سازمان بورس(www.seo.ir) شبکه کدال(www.codal.ir)، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران(www.tsetmc.com) و پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ی ایران(www.sena.ir) در دسترس شماست.تبلیغات در رادیو و تلویزیون،روزنامه ها و نشریات اقتصادی و سایر سایتهای معتبر اینترنتی،منابعی هستند که شما با استفاده از آنها،می توانید اطلاعات مورد نیاز به منظور کنترل سرمیه گذاری خود را به دست آورید.بهتر است تنها به این شیوه ها اکتفا نکنید و با شرکت در مجمع عمومی سالیانه ی شرکتی که سهام آن را خریده اید،از نزدیک با وضعیت شرکت آشنا شوید.

155-اگر سرمایه گذاری من وضعیت قابل قبولی نداشت،چه کار می توانم بکنم؟
توجه داشته باشید که پیروی از یک برنامه سرمایه گذاری غیر قابل انعطاف و ثابت در یک دوره زمانی طولانی،همواره برای شما سودآور نخواهد بود.دربرخی موارد،در صورت رضایت بخش نبودن عملکرد سرمایه گذاری،لازم است برنامه ی سرمایه گذاری خود را تغییر دهید.البته به خاطر داشته باشید که هنگام تغییر برنامه،لازم است اصول اولیه ی سرمایه گذاری را رعایت کنید.


  منبع:اقتصادگر